Nykyoikeistolaisuuden keskeiset myytit
Miksi ”neutraalit” vapausoikeudet, lait, akateeminen vapaus ja valtio ovat myyttejä — ja miksi niiden puolustaminen takaa oikeiston tappion.
Nykyoikeistolaisuuden keskeiset myytit, joita ”kunnon oikeistolaisen” tulee aina puolustaa – eli syyt, jotka takaavat sen, miksi oikeisto aina häviää poliittisella kentällä taistelun vasemmistolle.
Myytti 1: ”Neutraalit vapausoikeudet”
Todellisuus: tällaisia ei ole koskaan ollut olemassa.
Jokainen ”oikeus” on aina moraalinen kannanotto. Jos sanot ”oikeus omaan identiteettiin”, määrittelet samalla, että biologinen todellisuus on alisteinen tunteelle. Esim. sananvapaus ei ole koskaan ollut absoluuttinen: rikoslaki ja muiden oikeudet rajoittavat sitä (kunnianloukkaus, laiton uhkaus, yksityisyys). Se on aina rajattu, ja kysymys on vain siitä, kenen moraalikäsitykset rajaavat sen.
Oikeus ei muutenkaan ole koskaan neutraali, vaan aina priorisointi. Liberalismi teeskentelee neutraaliutta, mutta todellisuudessa se asettaa yksilön halun ja atomistisen individualismin kaiken muun edelle.
Myytti 2: ”Neutraalit lait”
Todellisuus: tällaisia ei ole koskaan ollut olemassa.
Jokainen laki on moraalinen päätös siitä, mikä yhteiskunnassa on sallittua ja mikä ei. Laki on aina teleologinen: se ohjaa kohti jotain päämäärää. ”Neutraalit lait” ovat liberalistista utopiaa – todellisuudessa lait ovat aina jonkun moraalin (tai moraalittomuuden) ilmentymiä.
Myytti 3: ”Akateeminen vapaus”
Todellisuus: tällaista ei ole koskaan ollut olemassa.
Koulutus on jo määritelmällisesti pakottava instituutio, jossa on väistämättä aina opetettava myös ”mitä ajatella”. Yliopiston tarkoitus oli alun perinkin siirtää totuutta, hyveitä ja perinnettä seuraavalle sukupolvelle. Jos yliopisto opettaa, että sukupuolia on useita tai että kaikki kulttuurit ovat yhtä hyviä, se ei ole ”vapaa”, vaan pakottaa opiskelijat hyväksymään relativismin – ja relativismin seuraus on aina vaihtoehdottomuuden tyrannia.
Akateeminen vapaus onkin nykyään usein vain vapautta hylätä aikojen saatossa kumuloituneet viisaudet vallitsevan ideologian narratiiveilla.
Myytti 4: ”Neutraali valtio”
Todellisuus: tällaista ei ole koskaan ollut olemassa.
Valtio on aina moraalinen toimija. Se määrittelee, mitä saa opettaa kouluissa, mitä saa sanoa julkisesti ja mitä pidetään hyväksyttävänä perhemuotona. Kun valtio kieltäytyy moralisoimasta, se ei tee itsestään neutraalia: se luo tyhjiön. Ja tyhjiö täyttyy aina jollain – yleensä vasemmistolaisella tai globaalilla liberaalilla ideologialla.
Lisää oikeiston myyttejä
- ”Vapaat markkinat ovat neutraaleja.” Markkinat heijastavat aina vallitsevaa arvohierarkiaa. Kun puhdas subjektiivinen arvo on ylin periaate, markkinat alkavat tuottaa pornografiaa, velkaa, addiktioita ja perhettä hajottavia tuotteita, koska ainoa määräävä periaate on voitontuottamistarkoitus.
- ”Yksilön oikeudet ovat esipoliittisia.” Taas kerran Locken ja valistuksen fiktiota, samoin kuin ”yhteiskuntasopimus” tyhjästä. Mitään oikeuksia ei ole olemassa missään tyhjässä luonnontilassa. Ne syntyvät aina yhteisössä, perinteessä ja luonnollisessa laissa. Ilman näitä oikeuksista tulee pelkkiä subjektiivisia vaatimuksia muita vastaan.
- ”Meritokratia on oikeudenmukaisin tapa jakaa valtaa.” Meritokratia olettaa, että ”ansio” on mitattavissa ilman moraalista sisältöä. Todellisuudessa se johtaa siihen, että ansio määritellään taloudellisella tehokkuudella tai median näkyvyydellä eikä hyveillä tai yhteisön hyvällä.
Nykyoikeisto puolustaa liberaalin valistuksen luomia myyttejä, joita ei ole koskaan ollut olemassa. Se luulee olevansa ”realistinen” ja ”älykäs” valistuksen vasemmistolaiseen aatesisareensa verrattuna, vaikka totuus on, että se itsekin kävelee konstruktivistisessa unessa.
Todellinen oikeisto ei puolusta neutraaliutta. Se puolustaa objektiivista hyvää, luonnollista lakia ja orgaanista järjestystä.